تبلیغات
موسسه «تسنیم» در اردبیل - خوش اخلاق‌ها چه می‌خورند؟
یکشنبه 3 آذر 1392

خوش اخلاق‌ها چه می‌خورند؟

   نوشته شده توسط: موسسه تسنیم    نوع مطلب :دانستنی‌ها ،

آیا احساس می كنید هر روز اخلاقتان بد وبدتر می شود، به تازگی زودآزرده شده و زودرنج شده اید؟ شاید زمان آن رسیده كه به رژیم غذایی تان نگاهی بیندازید و به غذاها و نوشیدنی های داخل یخچالتان بیشتر توجه كنید. متخصصان تغذیه معتقدند انتخاب درست غذاها به شما كمك می كند احساس بهتری داشته باشید. از سوی دیگر اشتباهات رایج در مصرف مواد غذایی می تواند در خلق و خوی شما تاثیر داشته باشد و شما را در كوتاه مدت یا بلند مدت بد اخلاق و ناراحت كند. بنابراین به این نكات كوچك در زندگی تان توجه كنید تا از زندگی بیشتر لذت ببرید.


شش ماده غذایی ای كه شما را خوش اخلاق تر می كنند
برای اینكه از همین امروز اخلاق خوش تری داشته باشید، این شش توصیه غذایی را مدام به خاطر داشته باشید:
1-به دنبال غذاهایی باشید كه سرشار ازویتامین B12 واسید فولیك هستند
برای این منظور بهتر است لوبیا قرمز و گوشت گوساله كم چرب بخورید یا یك سالاد سزار سبك (سالاد كاهو) با سینه مرغ سفارش دهید. علاوه بر این می توانید مقداری ماهی قزل آلای كبابی شده را در كنار مقدار كمی كلم بروكلی سرمیز غذا داشته باشید. همه این غذاها به اندازه كافی ویتامین B12 واسید فولیك دارند تا بدن شما را خوشحال و راضی نگه دارند. دكتر ادوارد رینولدز از دانشكده كینگ لندن معتقد است كه این دو ویتامین از بروز اختلالات در سیستم عصبی مركزی، اختلالات خلق و خو و جنون پیشگیری می كنند.
علاوه براین، تحقیقات نشان داده كه بین میزان جذب بیشتر اسید فولیك و كاهش احتمال ابتلا به افسردگی ارتباطی وجود دارد. یكی از تازه ترین تحقیقاتی كه ژاپنی ها انجام داده اند این موضوع را ثابت می كند.
اسید فولیك به طور معمول در سبزیجات و ویتامین B12 هم در گوشت، ماهی، مرغ و لبنیات وجود دارند.
یك بشقاب سالاد اسفناج كه روی آن كمی ماهی ریخته شده یا یك عدد سفیده تخم مرغ یا یك پرس املت همراه با اسفناج و كمی پنیر كم چرب از جمله غذاهای دیگری هستند كه این مواد غذایی مورد نیاز در بدن شما را تامین می كنند.
2-از مصرف مقدارزیاد میوه وسبزیجات لذت ببرید
میوه وسبزیجات مقدار زیادی از عناصر غذایی كلیدی وآنتی اكسیدان های مورد نیاز را فراهم می كنند كه به طور مستقیم در سلامت بدن شما تاثیرگذار هستند. دریك تحقیق مشخص شد كه خوردن دو وعده میوه و سبزیجات بیشتر در طول روز با افزایش 11 درصدی شانس عملكرد سالم تر بدن در ارتباط است. بنابراین دقت كنید كه رژیم غذایی روزانه تان به اندازه كافی میوه وسبزیجات تازه داشته باشد.
3-هر روز غذاهای سرشار از سلنیوم بخورید
سلنیوم یك ماده معدنی است كه در بدن مانند آنتی اكسیدان عمل می كند. ارزیابی محققان نشان می دهد كه میزان افسردگی در افراد سالخورده ای كه روزانه مكمل های غذایی با 200 میكروگرم سلنیوم مصرف می كنند كمتر است. با وجود این تحقیقات بیشتری برای تایید این یافته مورد نیاز است. هرچند تاكنون دیده شده گروه هایی كه سلنیوم بیشتری دریافت می كنند به طور چشمگیری علائم ابتلا به افسردگی كمتری دارند.
بنابراین سعی كنید حداقل مقدار توصیه شده مصرف سلنیوم در روز را در رژیم غذایی نان داشته باشید كه 55 میكروگرم در روز است.
آرد كامل گندم و جو دو سر از جمله مواد غذایی ای هستند كه می توانند سلنیوم مورد نیاز روزانه شما را تامین كنند. دیگر غذاهای سرشار از سلنیوم عبارتند از: حبوبات و بقولات، گوشت كم چرب(گوشت گوساله، مرغ پوست كنده یا بوقلمون)، لبنیات كم چرب، آجیل و غذاهای دریایی.
4- چند بار در هفته غذاهای دریایی بخورید
تحقیقات مختلف نشان می دهند كه وقتی افراد ماهی زیادی می خورند علائم افسردگی كمتر به سراغشان می آید؛ به ویژه ماهی هایی كه سرشار از اسید چرب امگا 3 هستند. به گفته دكتر جی ولمن، رئیس اداره تغذیه دانشگاه تنسی آمریكا به نظر می رسد امگا 3 موجود در ماهی تاثیر مثبتی روی تغییرات مشخص خلق و خو، مانند افسردگی پس از زایمان دارد.
بهترین منابع اسید چرب امگا 3 عبارتند از:
ماهی قزل آلا، ساردین و ماهی تن.
5-هرروز به اندازه كافی ویتامین "د " مصرف كنید
آیا وقتی فقط چند دقیقه در آفتاب قدم می زنید احساس بهتری پیدا نمی كنید؟ اشعه های خورشید به بدن ما اجازه می دهند تا ویتامین D را سنتز كند.
چهار تحقیقی كه به تازگی انجام شده اند نشان می دهند كه بین كمبود سطح ویتامین D در بدن وافزایش وقوع بیماری هایی از قبیل افسردگی های فصلی و دیگر اختلالات افسردگی ارتباطی وجود دارد. محققی به نام پاملاكی مورفی در دانشگاه پزشكی كارولینای جنوبی براین باور است كه مردم می توانند خلق و خویشان را با دریافت مقدار كافی ویتامین D در طول روز كنترل كنند.
تعداد محدودی از غذاها حاوی ویتامین D هستند. بنابراین او توصیه می كند كه این ویتامین ضروری را منابع مختلفی تامین كنیم ؛ به طور مثال با قرار گرفتن در مقابل نور خورشید، مصرف مكمل های ویتامین D و در نهایت از راه غذاها می توان سطح مورد نیاز این ویتامین را دریافت كرد.
ویتامین "د " دراین غذاها پیدا می شود:
ماهی تن، جگرگاو، پنیر و زرده تخم مرغ.
6-حدود 28 گرم شكلات تلخ بخورید
مصرف مقدار كمی شكلات تلخ می تواند در بهتر شدن اخلاق شما تاثیر داشته باشد. شكلات تلخ روی سطح آندورفین مغز تاثیر می گذارد. آندورفین جزو آن دسته از تركیبات شیمیایی است كه در بدن تولید و باعث می شود احساس كنید حالتان خوب است. مزایای شكلات تلخ فقط به این موضوع خلاصه نمی شود بلكه به نظر می رسد كه شكلات تلخ خاصیتی دارد كه از لخته شدن خون در رگ ها جلوگیری می كند.
نتایج یك بررسی كه در هلند انجام شد. نشان داد آن دسته از مردان هلندی ای كه روزانه یك سوم یك تخته شكلات را می خوردند، فشار خونشان در سطح پایین تری قرار داشت و نرخ ابتلا به بیماری های قلبی در آنها كمتر بود. ضمن اینكه شكلات باعث شده بود احساس آسایش بیشتری داشته باشند.
غذاهایی كه شما را بد اخلاق می كنند
همان طور كه غذاهایی به بهبود خلق وخوی شما كمك می كنند، گروهی از مواد غذایی هم باعث می شوند كه شما بداخلاق شوید و حوصله تان را زود از دست بدهید. دراینجا توصیه هایی هست كه با دنبال كردن آنها می توانید از بد اخلاق شدن دور بمانید.
1-مصرف غذاهای با چربی اشباع شده بالا را كاهش دهید
چربی اشباع شده مشهور است به اینكه خطر ابتلا به بیماری های قلبی و سرطان را افزایش می دهد. درحال حاضر دانشمندان كمی مشكوك شده اند كه ممكن است چربی اشباع شده در بروز افسردگی هم نقش داشته باشد. این ارتباط در پروژه ای مورد بررسی قرار گرفت. این تحقیق روی 348 فرد در گروه سنی 24 تا 81 انجام شد ونتایج آن نشان داد كه كاهش مصرف چربی های اشباع شده دریك دوره شش هفته ای با كاهش ابتلا به افسردگی ارتباط داشت.
2-بیش از حد كافئین مصرف نكنید
كافئین به شیوه های مختلف كج خلقی شما را بیشتر می كند:
اگر مواد غذایی حاوی كافئین مانند چای، قهوه، نوشابه های حاوی كافئین و... را در ساعات پایانی روز مصرف كنید، این عادت روی خواب شبانه شما تاثیر می گذارد و باعث می شود دیر به خواب بروید و شاید تا نزدیكی طلوع خورشید بیدار بمانید. در نتیجه كج خلقی و خستگی بیش از حد در طول روز شما را همراهی می كند واین حالت تا وقتی ادامه دارد كه یك استراحت شبانه خوب را به خودتان اختصاص ندهید.
مصرف كافئین انرژی تان را افزایش می دهد كه این موضوع بیشتر اوقات فعالیت شما را در طول روز زیادتر می كند و خستگی در پایان روز و در نتیجه بد اخلاقی را به همراه دارد.
البته تاثیر كافئین روی همه افراد به یك میزان نیست و بعضی از افراد نسبت به اثرات كافئین حساس تراز بقیه هستند و زودتر آسیب می بینند. پس اگر به كافئین حساس هستید. مصرف روزانه چای و قهوه را كاهش دهید تا ببینید كه آیا این موضوع روی خلق و خوی شما تاثیر دارد یا خیر. به ویژه اگر بعد ازظهرها عادت دارید نوشیدنی های كافئین دار مصرف كنید به مدت چند هفته این عادت را ترك كنید. شاید بد اخلاقی شما با این رژیم غذایی در ارتباط باشد و با تغییراتی از این دست، بتوانید به فرد خوش اخلاق تری تبدیل شوید.

برچسب ها: خوش اخلاق ، خوردنی ، اردبیل ، تسنیم ، طب سنتی ،

دنبالک ها: خوش اخلاق‌ها چه می‌خورند؟ ،

What causes pain in the Achilles tendon?
جمعه 24 شهریور 1396 09:18 ب.ظ
I like the valuable information you provide in your articles.
I will bookmark your weblog and check again here regularly.
I'm quite certain I will learn many new stuff right here!
Good luck for the next!
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر